Skryter av grønn kafé-satsing

Daba Art Cafe & Øko i Stjørdal sentrum fremheves av Miljøpartiet lokalt som en spennende kreativ næringsaktør. At kafeen i tillegg har en grønn profil synes Tommy Reinås er en fremtidsrettet satsing.

august 14, 2017

Innehaver og daglig leder Velga Bakkemyr på kafeen blir litt overrumplet og overrasket. Inn døra ankommer uanmeldt fra Miljøpartiet Tommy Reinås. Denne dagen har han med seg flere rosende ord angående satsningen på kafekonseptet i Søndre gate på Stjørdal.

– Du har sammen med noen få hjelpere og din mann greid å skape arbeidsplasser sentralt i Stjørdal med en grønn profil og med vekt på helse og sunnhet innen kosthold. Det fortjener oppmerksomhet, sier Tommy Reinås som ukjent for Velga har noe til felles med det baltiske landet Latvia. Tommys kone Baiba er latvisk, det samme er Velga som driver kafeen.

– Det var et spesielt sammentreff, jeg kan ikke mange latviske ord men i denne sammenheng er ikke det poenget. Det er kafeen og din gründerskap vi har fokus på nå, sier Reinås. Han er klar over at det er flere utesteder og spisesteder i Stjørdal som kunne fremheves med rosende ord.

– Det spesielle hos Daba er kombinasjonen med økologisk mat, kortreist mat og profilering av kunst i lokalene. Konseptet er spennende og gir Stjørdal en berikelse i valg av spisested. Tomme lokaler etter en sportsbutikk har fått en fin mottakelse. Jeg opplever at lag, grupper, foreninger og bursdager legges til Daba i og utenom åpningstiden. Velga er veldig flink til å skape stemning og byr på mange sunne valg i matveien, sier Tommy Reinås. Kandidaten hos De Grønne også på fylkesplan politikken er naturlig opptatt av grønne valg for fremtiden.

– Jeg øyner et stekt behov for flere bærekraftige ideer blant gründere i årene som kommer, og regner meg selv som en gründer og driver Hell Communication, sier Tommy Reinås. Han mener kommunen i større grad må legge til rette for etablering av grønne bedrifter som tjener helse og miljø i et fremtidsperspektiv.

– MDG jobber for å få fjernet forskuddsskatten for selvstendig næringsdrivende. Skatt skal man betale – men aldri på forskudd. Lønnstakere blir først trukket i skatt når lønna utbetales. Slik er det ikke for landets 350.000 selvstendig næringsdrivende. For dem trekkes skatten forskuddsvis midt i kvartalet den gjelder. De må med andre ord betale skatt til staten før de har tjent pengene. Det kan sammenliknes med at en lønnsmottaker må betale skatt på novemberlønn i oktober, og gjør hverdagen veldig krevende for mange selvstendig næringsdrivende. Det er merkelig at ikke engang H / FrP- regjeringa endrer denne praksisen som er næringsfientlig, sier Reinås.

– Hva vil MDG gjøre for å rette på forholdene i en eventuell regjering?

– Vi jobber også for å gi skattelette til små bedrifter og gründere, samt fritak for arbeidsgiveravgift de første to årene og skattefritak for små formuer (3,5 millioner) samt bedre sosiale rettigheter for private næringsdrivende, sier en optimistisk Reinås før det kommende stortingsvalget.

Se artikkelen i Stjørdals-Nytt: http://www.stjordalsnytt.no/index.php/stjordal/sentrum/item/10090-skryter-av-gronn-kafe-satsing